Press enter to see results or esc to cancel.

Fördelarna som talar för startups

Efter att ha läst en serie inlägg på Forbes om Dropbox (vilket är en tjänst som gör att du når alla dina filer vart du än befinner dig) kort efter att jag läst ett inlägg av Anton Johansson på fyranyanser.se så ställde jag mig frågan; Hur kommer det sig att inte iCloud och Google Drive slog igenom lika hårt som Dropbox? Hur lyckas Dropbox, med ”ynka” 7.2 miljoner USD i sin första runda, ta fram en så efterlängtad och sömlös produkt när aktörer med 100-tals miljarder i kassan inte lyckats? Återigen, hur kan Dropbox komma in på en marknad där Google varit totalt dominerande de senaste decenniet och faktiskt göra riktigt avtryck?

Hur kan Dropbox lyckas när de konkurrerar mot företag med 100-tals miljarder kronor i kassan?

Nånstans tror jag svaret ligger i det Anton Johnasson skriver i sitt inlägg om användarens positiva inställning till produkter från unga och fräscha företag kontra skepsisen som finns mot de större bolagens produktlanseringar. I kombination till det Anton skriver tror jag också startups lyckas eftersom de har möjlighet att dedikera all sin tid och sina resurser på en lösning och ett problem, till skillnad från andra stora bolag som styrs av processer och långa beslutssteg.

Ingen kan vara bäst på allt

Det blir trots allt svårare för företag att bibehålla en nära relation med sina användare i takt med att de växer. Skepsisen ökar och vi, kunderna, tror att de, storföretagen, mest kommer med nya produkter för att de har bättre marginaler på dessa jämfört med befintliga produkter. Tilliten mot de större företagen brister således och det ges plats för yngre och mer drivna företag att äntra marknaden. Det är svårt för stora företag att vara absolut bäst på absolut allt man gör, vilket dem är väl medvetna om. Startups ser därför hur mycket möjligheter det faktiskt finns att arbeta fram en produkt som kommer vara betydligt bättre än något annat ett betydligt större och komplexare företag skulle kunna ta fram för tillfället. Även om ett större företag börjar utvecklingen av en direkt konkurrerande produkt kommer det ta månader innan de har något konkret att komma med, just tack vare de komplexa affärsprocesser och långa beslutsteg, vilket ger de mindre företagen ett stort försprång som ibland blir ointagligt.

Konsten i att piska mattan med teknikjättarna, så som Dropbox gjort med iCloud (en total flopp?) och den påminnande tjänsten från Google, Drive, är just att ta tillvara på de faktum att man är ett mindre företag. Även om både Google och Apple lanserar riktigt häftiga produkter hela tiden (och gör det med succé) finns det fortfarande rum för ivriga och hungriga personer att göra seriösa avtryck på marknaden. För, ingen som tar fram 100 st produkter kan vara bäst på alla 100, dock kan den som endast fokuserar på en produkt definitivt bli bäst på det den gör!